Alpinestars Tech-Air légzsákok szervíz igénye, és szervizelése
Immáron 5. éve foglalkozunk Alpinestars Tech-Air légzsákok értékesítésével, valamint a tavalyi év közepétől annak szervizelésével is. Hogy ez hogyan jött, azt már egy korábbi kis szösszenetben kifejtettük. :) Számunkra is fontos a fejlődés, és ebben igen jó motiváció nekünk, hogy az Alpinestars mérnökei is azon vannak, hogy nekünk, motorosoknak a legjobb minőséget, kiváló kényelmet, és a legmagasabb biztonságot nyújtsák.
Nem volt ez másképpen a légzsákok fejlesztésénél sem, hiszen az elején még kabátba szerelhető légzsákokat terveztek, fejlesztettek, aminek alapja a Moto Gp-ből származik. Nem titok, hogy a Tech Air Race légzsák versenypályára szánt algoritmusai megegyeznek a versenyzőkével. Sok videót lehet fellelni a videómeosztó portálokon arról, hogy például Marquez ruhájába hogyan, és hol helyezik el az ún. „hólyagot”, ami felfúvódott állapotában nyújtja a védelmet. (Marquez ruhájába szerelt légzsák) Ahhoz, hogy felhasználóbarát legyen a termék, el kellett érni, hogy utcai motoros számára is egy majdnem univerzális terméket lehessen adni. A fejlődés is szemmel látható mértékű, hiszen a kabátba szerelhető légzsákot először felváltotta a kabáttól is független, Tech-Air 5 névre keresztelt rendszer, majd a 2022. évtől elérhető lett a Tech-Air 10, ami nem csak abban tér el az elődjétől, hogy a ruházattól teljesen függetlenül hordható, hanem a Moto GP-ben látott védelmi szintet is tudja a „hólyag” méreteiben. Így érkeztünk el oda, hogy nem csak teljes felsőtest (beleértve a váll és felkar) védelmét nyújtja, hanem egészen csípőig ér, így növelve a test védett felületét. Természetesen ezek a légzsákok nem csak versenyzőknek, illetve a versenypályát használóknak készült, sőt első sorban az utcai motorosok érdekeit, és védelmét tartották szem előtt, hiszen közúton, az esetek nagy többségében nincs bukótér, cserébe annál több az a tereptárgy, amivel találkozhatunk egy esés során. Világszinten rengeteg balesetet szenvedtek már el motorosok, így a mérnökök arra törekedtek, hogy minden egyes esést, ütközést lemodellezzenek, ami kell ahhoz, hogy a Tech-Air légzsákrendszerek a leghatékonyabban működjenek, biztosítsák számunkra a legmagasabb védelmet a legrövidebb idő alatt. (egy videó a sok teszt közül: Tech-Air bemutató) Azzal, hogy ezek a termékek már eljutottak rengeteg felhasználóhoz, nem áll meg a fejlesztők munkája. Minden egyes nap azon dolgoznak, hogy finomhangolják az algoritmust, újra és újra ellenőrizzék a számukra elérhető adatokat. És itt jövünk mi!
A légzsákok állandó, kifogástalan, és tökéletes működéséhez nem elegendő az, hogy szoftveresen folyamatosan dolgoznak rajta a mérnökök és fejlesztők. A légzsákok fizikai állapotát is fel kell mérni használattól függően, hogy az esélyét se adhassuk meg annak, hogy a légzsák nem azt a védelmet nyújtja, amit valójában tud.
Itt vegyük is a legjobb opciót, amikor a légzsákot – ahogy mi is fogalmazunk – nem használjuk, csak viseljük. Viccesen, és akár félreérthetően hangzik ez így elsőre, de a mi nézőpontunkban a légzsák használata azt jelenti, hogy egy „bukta” alkalmával a zsák pukkant. Szóval mindenkinek azt kívánjuk, hogy csak viselje, de ne használja.
Ebben az esetben is a légzsák, és leginkább a hólyag, és az akkumulátor az, ami folyamatos munkában van a motoros ruházat alatt. Az akksi azt gondolom egyértelmű miért, hiszen töltöd, majd lemerül, és ez ismétlődik mindig. A hólyag azért van munkában minden egyes viseléskor, mert ki van téve a kabát alatt a folyamatos, de elenyésző mértékű dörzsölésnek, ami a motorozás során, a motoron való mozgás miatt alakul ki. Ebből a mozgásból, illetve a nyári jó időkből adódóan pedig a folyamatos izzadtságnak is ki van téve. Természetesen a hólyag elég speciális anyagból készül, így minden ilyen külső behatásnak ellenáll bizonyos mértékig, de ahhoz, hogy ezt teljesen kizárhassuk, időközönként ellenőrzés szükséges. A gyártó ezt a szervizintervallumot 2 év, vagy 250 üzemórában határozta meg. Ez esetben a szervizelés arról szól, hogy darabjaira szedjük a légzsákot, kitisztítjuk, fertőtlenítjük. Az akksit feltöltjük, ellenőrizzük, hogy az is teljesítse a megfelelő szintet, az utolsó csavarig, varrásig átnézzük a külső textilt, csekkoljuk a vezetékek állapotát, csatlakozókat, tömítéseket. Természetesen, ha bármivel gond lenne, ezeket azonnal orvosoljuk, mert kizárólag olyan légzsákot adunk ki a szervízből, amiben mi magunk is nyugodtan motoroznánk. Ez az ún. sztenderd szerviz, vagy ahogy hallhattátok tőlünk, a két éves átvizsgálás.
A második eset az „újratöltés”, vagy angolosan; recharge service.
Gondolom, senkinek nem árulok el nagy újdonságot, hogy ez a szerviz akkor kell, ha pukkan a zsák. Itt érdemes azt is megemlíteni, hogy nem kell egyből a legrosszabbra gondolni, mert több esetben fordul elő olyan, hogy felhasználói figyelmetlenség miatt következik be. Az ilyen figyelmetlenség, vagy baki miatti aktiválódás azért van, mert utcai módban a légzsákok 0km/h-tól aktívak. Ennek a miértjét egyszerű megválaszolni, ugyanis a lámpánál állva, vagy a zebránál szinte állóra fékezett motornál is benne van, hogy a mögöttünk érkező elbambul, és eltalál minket hátulról. Ilyenkor is ki kell, hogy nyíljon a zsák, mert ebben a helyzetben is igen komoly sérülésektől tud megóvni. Na de a felhasználói baki például az, amikor egy murvás parkolóban rosszul nyúlunk rá az első fékre, és szinte álló helyzetben eldőlünk a motorral. Vagy a motor üléséről lecsúszó kesztyű után hajolunk. igen, erre most biztosan sokan felkapják a fejüket, hogy ezért miért nyílik, de itt is egyszerű a válasz. A légzsákok gyorsulás érzékelőt és giroszkópokat tartalmaznak. Egy ilyen hirtelen mozdulat alkalmával ezek a szenzorok hirtelen elmozdulást érzékelnek. Azt ki kell hangsúlyozni, hogy a légzsák nem mérlegel, hanem véd. A szenzorok visszajelzéséből, az elmozdulásokból kalkulálja, hogy nyíljon vagy sem. Pici odafigyelést igényel az elején a légzsák használata, de utána már a motoros rutin részévé válik és ilyen „hibák”, bakik nem nehezítik az életed. Egy a lényeg, hogy a légzsákot, csak akkor szabad aktiválni, amikor a motoron ülsz és indulni készülsz, vagy ha megálltál, akkor inaktiváld. :) És hogy mi van akkor, amikor a légzsák kinyílt?
Első körben, pontosabban legelső lépésként a légzsákot egy nyomáspróba alá helyezzük. Rákötjük a zsákra a nyomástesztert, majd egy kompresszorral felfújjuk. Itt fog kiderülni, hogy a „hólyag” sérült-e. Itt is megnyugtatnék mindenkit, hogy egy sima pukkanás, nem tesz kárt a zsákban, így döntő többségben, a jelenleg leszervizelt légzsákok esetén konkrétan 0 alkalommal volt sérülés. (több mint 100db leszervizelt zsákról beszélünk, és ebből 70% pukkanás miatti) Amennyiben a nyomáspróba sikeres, jöhet a rendszer szétszedése. Egyrészt a külső textilt tisztítjuk, másrészt a fent leírt lépéseket itt is sorra vesszük, ahogy a két éves felülvizsgálatnál, de értelem szerűen új patronokkal szereljük. A légzsák végleges összerakása előtt van egy indítási ellenőrzés, led visszajelző csekkolás, és ha minden a forgatókönyv szerint történik, akkor megvagyunk, és újra viselheted a zsákot.
A harmadik típus - mert hogy az is van - az a Full Service.
Erre két okból lehet szükség. Az egyik az, hogy egy sajnálatos balesetben akkor mértékű ütést kellett a motorosnak, és vele együtt a légzsáknak elszenvednie, hogy a hólyag sérült. (ez egy ilyen alkalommal fordult elő nálunk, az is egy versenzyőnél.) Ez lehet akár defekt, vagy egy horzsolás miatt keletkezett lyuk. A másik, hogy a légzsákod már 3. alkalommal teszi a dolgát, és nyújtott neked aktív védelmet. Ebben az esetben az előző, recharge service-ből egyetlen lépést kihagyunk, méghozzá a nyomáspróbát. Nem kockáztatunk mi sem, és az Alpinestars sem, hogy még egy pukkanásnak kitegyük a hólyagot. Három a magyar igazság is, de a ráadást már nem várjuk meg, így a nyomáspróba helyett egy új hólyaggal szereljük össze a légzsákot.
Így a végére még egy két teóriát is szeretnénk cáfolni, mert van szerencsénk rengeteg motorossal beszélgetni is az üzletben, ahol többek között olyan érvek szólnak a légzsák ellen, hogy „én nem vagyok versenyző, nekem nincs ilyen védelemre szükségem”. Abba gondolj bele, hogy egy versenyzőnek a pályán van bukótere, van hova kicsúsznia az esést. Közúton általában nincs. Az Alpinestars által elemzett baleseti statisztika kimutatta, hogy a balesetek 60%-a városi körülmények között történik, 70km/h sebesség alatt. És amivel még részben egyet is tudunk érteni az a „Túl drága”. Erre egy kérdés van csak; "Mihez képest?" Jelenleg egy komolyabb, Level 2 szintű gerincvédő, ami csak és kizárólag a gerinced védi, 60-80.000Ft-ba kerül. Míg a légzsák 205.000Ft-tól kapható, és 18 db Level 2 szintű védelmet nyújt. Arról már nem is kell beszélni, hogy egy szerencsés kimenetelű, de 8 napon túl nyúló sérülésnél mennyi esik ki a fizudból! ;)
by Ádám