Gerincvédelem

Gerincvédelem

A motorosbalesetek során nem a gerinc sérül leggyakrabban, viszont ha igen, a következmények gyakran súlyosak és maradandóak. Tehát védeni kell!

Régi vesszőparipám a megfelelő gerincvédelem. Ugyan a statisztikák szerint valójában közel sem ez a testrészünk sérül meg a leggyakrabban: a lábak és a koponya vezetnek. Azonban amennyiben egy baleset során testünk legfőbb tartóoszlopa – amely nem a motoros bukások és csattanások jelentette fizikai erőhatásokra van méretezve – bármilyen sérülést szenved, annak igen gyakran életre szóló és nagyon súlyos következményei lesznek. Hiszen ha az itt futó roppant sok idegpálya károsodik, annak végzetes mozgáskorlátozottság lehet a folyománya. A gerinc tehát védelemre szorul – pedig sokan nagyon félvállról veszik a dolgot.

Az Alpinestars kabátokban van zseb a hátprotektornak, de alapkivitelben abban csak egy szivacs van. Hiszen mindenki másképp gondoskodik a gerince védelméről

Az Alpinestars kabátokban van zseb a hátprotektornak, de alapkivitelben abban csak egy szivacs van. Hiszen mindenki másképp gondoskodik a gerince védelméről (a képekre kattintva galéria nyílik)

Megelégszünk azzal, hogy még a középkategóriás motoros kabátokra is minden esetben ráírják, miszerint gerincvédővel is fel vannak szerelve. Jobban megnézve ezt azonban sajnos nagyon sokszor csupán egy darabka polifoam rejtőzik a beépített zsebben. Na most bármi komolyabb történik motorozás közben, ez tuti nem fog megvédeni minket. Marad tehát a kamuprotektor kihajítása és egy rendes gerincvédő beszerzése és viselése.

Alpinestars keményprotektor, ami megfelelően át is szellőzik, és passzol a dzseki belső zsebébe

Alpinestars keményprotektor, ami megfelelően át is szellőzik, és passzol a dzseki belső zsebébe

A közelmúltban megnyílt Alpinestars márkaboltban annak néztünk utána, hogy az olasz felső kategóriás gyártó – amelynek szakterülete a versenypályák világa, ahol viszont senki nem veszi félvállról ezt a kérdést – milyen megoldásokat kínál hátunk megóvására. Alapesetben minden kabátjukban – készüljön az bőrből vagy cordurából – található egy fent már emlegetett polifoam lapka, amely azonban a gyár tervei szerint kizárólag azt a célt szolgálja, hogy a kabát mégis megálljon valahogy a vállfán, és ne üresen fityegjen a protektor zsebe.

Videónkban egyesével bemutatjuk a védelmi módszereket – ugyanazon bőrdzseki segítségével
 

Úgy gondolják ugyanis, hogy egyéni habitus és felhasználási terület függvényében mindenki meg kell hogy keresse a számára megfelelő hátvédőt, és majd arra lecseréli az ideiglenes habszivacsot. Első lépcsőben azokra gondoltak, akiknek a kényelem a legfontosabb: a beépített zsebbe többféle, komoly védelemmel rendelkező betétet is árulnak. Van ütésre keményedő, a gerinc hatékony védelmére már abszolút alkalmas CE Level2 (a jelenlegi legmagasabb biztonsági besorolás) és még ennél is többet nyújtó kemény külső réteggel megtoldott protektor is. Fotóinkon és videónkban ez utóbbit látjátok.

A klasszikus, leginkább elterjedt gerincvédő, népi nevén a "teknőc". Sokkal nagyobb felületen véd a zsebbe tehető társánál, cserébe macerásabb hordani

A klasszikus, leginkább elterjedt gerincvédő, népi nevén a “teknőc”. Sokkal nagyobb felületen véd a zsebbe tehető társánál, cserébe macerásabb hordani

A zsebbe tehető védelem egyetlen korlátja, hogy mivel a tartórekesz mérete behatárolja hosszát (nem tud kilógni a dzseki alól), a gerinc legalsó részét nem képes megóvni. Így aki többre vágyik, annak marad a nagy klasszikus, a hosszú ideje létező külön felvehető védelem, népi nevén a “teknőc”. Ezt mint egy hátizsákot magunkra vesszük az állítható gumipántokkal, derékpántját összehúzzuk hasunk előtt (fontos, hogy nem csúszhat fel a köldökünkhöz, csak így marad ugyanis helyén a védelmi eszköz), és innen folytathatjuk az öltözködést. Az Alpinestars arra is figyel, hogy a derékpánt bekötési pontja is állítható legyen – így minden testalkatra alkalmas lehet a cucc.

Így csak felkapod a kabátot, rögzíted a derekadon és már pattanhatsz is a motorra

Így csak felkapod a kabátot, rögzíted a derekadon és már pattanhatsz is a motorra

A fenti módszer egyetlen hátránya a viszonylagos kényelmetlenség. Minden öltözés-vetkőzés eggyel több fázisból áll, és amikor egy étteremben letesszük a cuccunkat – amiből motorozás során elég sokat kell elhelyezni, ha leszállunk és nekivetkezünk -, még a tekit is rakni kell valahova. Amikor már rajtunk van, a kényelmetlenség megszűnik: igazából nem is érezzük, ha rajtunk van. Sőt, teljesen meg is lehet szokni – én nélküle már szó szerint úgy érzem magam, mintha pucéran motoroznék. Ugyanakkor a védelmi képessége vitathatatlanul sokkal jobb a zsebbe tehető társához képest: egészen a farcsigolyánkig lenyúlik ugyanis.

Bármelyik gerincvédőt is hordjuk, a kabát ugyanolyan passzentosan kell hogy álljon. A jelenlétüket némi megszokás után gyakorlatilag nem érezzük

Bármelyik gerincvédőt is hordjuk, a kabát ugyanolyan passzentosan kell hogy álljon. A jelenlétüket némi megszokás után gyakorlatilag nem érezzük

Aki ugyanezt a biztonságot vágyja, de nem akarja állandóan rakosgatni valahova a gerincprotektorát, annak az Alpinestars kínál egy igen ötletes harmadik módszert. Gyártanak ugyanis a teknőccel teljesen megegyező hátvédőt, amelyről hiányzik a két vállpánt – ugyanakkor van egy patentszem a tetején. A megfelelően kialakított kabátjaikba ezt a testmagasságunknak megfelelő pontra be tudjuk pattintani – és innen a fel- és levétel során már nem kell vacakolni vele. Felkapjuk a kabátot, rögzítjük a derékpántot (erre azért szükség van), majd zárjuk a dzseki cipzárját, és gyí!

Az Alpinestars gerincvédőin a derékpánt becsatlakozási magassága is állítható

Az Alpinestars gerincvédőin a derékpánt becsatlakozási magassága is állítható

Az olasz gyártó tehát sok féle, esetenként tényleg felhasználóbarát- és ötletes védelmi módszert kínál a gerinc megóvására. Lehet persze mororgni, hogy ezek nem olcsó portékák – de szerintem a mozgásképességünk többet ér akármelyik bekerülési költségénél. (Halkan jegyzem meg, hogy nem is drágák, mert én több mint tíz éve a ma is hordott, szintén csúcsminőségű gerincvédőmet konkrétan többért vettem az itteni 2016-os átlagárnál…) A lényeg – és legyen ez a zárómondat -, hogy mindenki, aki motorra ül, gondoskodjon gerince megfelelő védelméről – mert most egy kis spórolásnak később nagyon nagy ára lehet!

Leave a Reply

All fields are required

Name:
E-mail: (Not Published)
Comment: